Marxisme adalah sistem pandangan dan ajaran dari Marx. Marx
adalah penerus dan perespon yang jenius (berbakat) bagi ketiga-ketiga macham aliran fikiran utama dari tiga
buah negeri yang termaju didalam umat manusia abad ke-19. Ketiga-ketiga macam aliran fikiran ini adalah
filasafah klasik dari German, ilmu ekonomi politikal klasik dari British dan
socialism Franchis yang bersambung dengan ajaran Revolusioner yang umumnya dari
Franchis. Pandangan dari Marx adalah amat sangat tegas lagi ketat dan lengkap,
ini juga diakui oleh seteru Marx, pandangan-pandangan ini disimpulkan seluruhnya lalu
terbentuk menjadi Materialisme modern dan socialism
saintifik modern, menjadi teori dan program bagi gerakan Buruh berbagai-bagai negeri tamaddun didunia. Sebab itu, pada sebelum kita menceramahkan isi
kandungan utama dari Marxisme yakni ajaran ekonomi dari Marx, misti diceramahkan
terlebih dulu secara ringkas keseluruh pandangan dunia dari Marx.
MATERIALISM FILASOFIKAL
Sejak terbentuknya pandangan dari Marx pada tahun 1844
& 1845, beliau adalah seorang materialis, istimewa adalah seorang yang
menyokong Ludwing Feuerbach, dan pula beliau kemudian juga menganggap bahawa
kelemahan Feuerbach hanyalah terletak pada Materialismenya kurang tegas dan
kurang keseluruhan. Marx menganggap bahawa peranan bersejarah dunia “yang
menggarisi laman” dari Feuerbach, adalah terletak pada beliau mencampakkan secara
gigih idealisme Hegel, telah mempropaganda dan mengobarkan Materialsme,
Materialisme semacam ini awal “pada abad ke 18 istimewanya di Franchis telah
pun tidak hanya menentang segala-gala metafisis”
(maknanya ialah “fikiran: penchaman fikiran yang kemabokan” yang berbalikan
dengan “filasafah yang keras”) (“Keluarga suci” dari karya-karya peninggalan-nya”).
Marx menulis: “Di tilik dari Hegel, proses pemikiran (beliau malahan
menggunakan istilah konsep ini untuk mengubahkan-nya sebagai subjek yang Merdeka) adalah tuan pencipta (pencipta,
penaja) bagi realiti...... ditilik dari saya, justru kebalikan, benda-benda konsep cuma adalah benda-benda material yang beralih kedalam otak
manusia dan telah diubahkan di dalam otak manusia” (penyusul untuk “Kapital”
jilid ke-1 cetakan yang ke-2). Engles didalam buku tulisan-nya “Anti Duhring”
(lihat buku itu, Marx pernah membaca naskhah tulisan tangan buku itu) ia sama
sekali berdasarkan filasafah materialistik dari Marx dan telah memaparkan
filasafah ini, beliau menulis:
“...... Sifat
persatuan dunia tidak pun terletak pada ujudnya, melainkan terletak pada sifat
material-nya. Sifat material-nya ini adalah...... telah dibuktikan oleh proses
perkembangan yang susah payah sepanjang masa dari filasafah dan sains alamiah......
pegerakan adalah corak dari ujudnya material. Baik waktu dan tempat apa pun
tidak akan terdapat material yang terpisah dari pergerakan atau pegerakan yang
terpisah dari material...... jika hendak bertanya...... apakah pemikiran dan
pengertian, dari tempat manakah mereka datang, maka ini akan difahami bahawa
mereka adalah produk dari otak manusia, sedangkan manusia sendiri adalah produk
dari alam semesta, adalah berkembang didalam keadaan alamiah yang tertentu dan
pula bersama-sama dengan keadaan.
Sebab itu sudah nyata sekali, produk dari otak manusia, dianalisa sampai
keakar-akarnya adalah produk dari alam semesta, mereka bukanlah saling
bertentangan melainkan adalah saling sechochok dengan hubongan alamiah
lain-nya”.
“Hegel adalah seorang kaum idealis, artinya ialah dia
menganggap fikiran dari otak manusia bukanlah sadikit sebanyak pencherminan
(abbilder, maknanya gambaran pencerminan, Engles kadang kala malahan menggelarkan-nya
sebagai “gambaran kesan”) yang abstrak dari hal ihwal yang sesungguhnya dan
proses yang sesungguhnya, justru kebalikan, beliau menganggap hal ihwal serta
perkembangannya adalah pencerminan se-semacam konsep yang telah pun berujud
disesuatu tempat pada sebelum munculnya dunia”. Dalam menceramah buku “Tentang
Feuerbach” (pada sebelum mengatur abstakan buku ini Engles telah membaca semula
naskah asal yang telah ditulis beliau dan Marx pada tahun 1844 – 1845 untuk
mengurai Hegel, Feuerbach dan historism materialistik) yang mengurai pandangan
beliau sendiri dan Marx terhadap filasafah Feuerbach itu, Engles menulis:
“Masalah pokok yang penting dan besar dari seluruh
filasafah, teristimewa-nya ialah filasafah modern, adalah masalah hubungan antara
pemikiran terhadap ujud dan rohaniah terhadap alam semasta...... masalah
kedua-duanya mana yang dulu dan mana yang kemudian, adakah rohaniah terlebih
dulu dari alam semasta atau pun alam semasta terlebih dulu dari rohaniah......
ahli-ahli filasafah adalah
terbagi menjadi dua kubunya menurut jawaban-nya terhadap masalah ini. Sebarang
orang yang memastikan rohaniah terlebih dulu dari alam semasta, dengan begini
atau begitu mengakui teori penciptaan dunia kerana-nya itu...... adalah termasuk
didalam kubu idealis. Sebarang orang yang menganggap alam semesta sebagai
sumbar asalnya, adalah termasuk didalam berbagai-bagai golongan Materialis”.
Sebarang pemakaian atas arti lain-nya kedua-dua konsep idealisme dan Materialisme
(bagi filasafah), hanyalah akan menimbulkan kacau balau. Marx tidak hanya telah
secara teguh menyanggah idealisme yang tetap berhubungan dengan agama, bahkan
telah secara teguh menyanggah pandangan Hume dan pandangan Kant, agnosticism,
kritisism dan positivism yang beraneka ragam, menganggap bahawa filasafah semacam
ini adalah semacam tolak ansor “yang reaksioner” terhadap idealisme selebih-lebih hanyalah “memasukkan diri pintu
belakang Materialisme yang telah diusir ditengah-tengah umum”. Tentang masalah ini, selain
dari karya-karya Marx dan Engles
yang telah ditunjukkan tadi, masih boleh menatap surat Marx kepada Engles
tertanggal 12 December tahun 1865. Di dalam surat ini, Marx telah menunjukan
ulasan “yang lebih materialis”. Marx pada lagimnya dari ahli sains naturalisme
yang kenamaan Thomas Huxley, serta percakapan-nya yang menganggap “apa bila
kita sungguh-sungguh meninjau dan
memikir, sekali-kali tidak boleh
meninggalkan pendirian Materialisme”, dan bersamaan dengan itu beliau juga mencela T.Huxley telah menyimpankan “jalan
belakang” untuk melarikan diri pergi ke-agnosticism dan Humanism. Istimewa
sayugia ditunjukkan pandangan Marx terhadap hubungan antara kebebasan dan
kepastian (necessity). “Pada ketika ia belum dikenali, kepastian itu adalah
kebutaan. Kebebasan adalah pengenalan terhadap kepastian” (“Anti Duhring”
tulisan Engles), ini adalah mengakui sifat hukum-hukum (regularity) bagi alam semesta,
mengakui perubahan Dialektik dari kepastian menuju ke-kebebasan (sekaligus sama
seperti dengan perubahan dari perkara-perkara untuk
kita (think for us), atau perubahan dari “watak hakiki material” kearah
“gejala”).
Marx dan Engles menganggap bahawa kelemahan-kelemahan yang utama dari Materialisme “usang”
yang termasuk Materialisme dari Feuerbach (lebih-lebih lagi ialah Materialism “vulgar” dari Buchner, Voghate dan Moleschot) adalah:
- Materialisme semacam
ini “terutamanya ialah Materialism mekanikal”, ia tidak memperdulikan
perkembangan yang paling baru dari ilmu kimiah dan ilmu hayat (sekarang
ini masih harus termasuk teori elektrik material);
- Materalisme usang
adalah yang bukan historikal, yang bukan Dialektik (melainkan yang
metafisis, yakni yang anti Dialektikal). Ia tidak secara setegas-tegasnya
dan keseluruhannya mematuhi pandangan perkembangan;
- Materialisme usang
memahami secara abstrak “watak dari manusia”, tetapi bukan memandang-nya
sebagai “jumlah total campuran umum” dari “hubungan segala-gala masyarakat”
(yang tertentu dibawah syarat-syarat sejarah
yang konkrit), oleh itu, mereka cuma ”telah mentafsirkan” dunia, akan tetapi
masalahnya terletak pada “mengubah” dunia, artinya ialah mereka tidak
mengetahui arti bagi “aktiviti-aktiviti praktik
Revolusioner”.
DIALEKTIKA
Marx dan Engles menganggap bahawa Dialektika Hegel yakni
ajaran perkembangan yang paling keseluruhan, paling kaya raya, paling mendalam
ini, adalah buah hasil yang paling besar dari filasafah klasik German. Mereka menganggap, segala-gala percakapan lain-nya terhadap prinsip
perkembangan, prinsip evolusi, kesemuanya adalah yang keberat-sebelahan, dan
yang kemiskinan kesemuanya adalah telah mecacatkan proses perkembangan hakiki
(senantiasanya teriring dengan sprang perubahan dahsyat dan Revolusi) alam
semasta dan masyarakat. “Ketika itu hampir hanya saya dan Marx berdua bertikad
bulat menyelamatkan Dialektik yang berkesedaran diri” (agar supaya ia tidak
akan musnah bersama-sama dengan
idealisme yang termasok Hegelism), “agar ia supaya menjadi pandangan alamiah
materialis”. “Alam semasta adalah bukti bagi Dialektik, dan pula justru sains
alamiah modernlah menyatakan bukti-bukti semacam
ini amat sangat kaya raya” (tulisan ini ditulisnya pada sebelum penemuan radium,
elektron dan hukum-hukum perubahan elemen!). “Ia setiap hari pun memberikan
bahan-bahan berjumlah besar, membuktikan bahawa segala-gala gejala-gejala dari alam semasta dianalisa sampai
keakar-akarnya adalah yang Dialektik dan bukan metafisis”.
Engles menulis “satu fikiran pokok yang maha besar, ia-itu
menganggap dunia bukan terbentuk oleh hal ekhwal yang tetap tidak berubah-rubah,
melainkan adalah jumlah total campuran umum dari banyak-banyak proses, antara lain berbagai-bagai hal ekhwal yang seolah-olahnya tidak
berubah-rubah serta gambaran
kesan atau konsepnya yang tercermin kedalam otak umat manusia, kesemua-nya
berada dalam perubahan yang tak putus-putusnya, ada kalanya timbul, ada kalanya
lenyap. Pikiran pokok yang mana besar ini sejak dari zaman Hegel telah pun
meresap kedalam Conscience manusia umum-nya, sekarang ini belum tentu ada orang
menentangnya secara umum. Namun, mengakui dibibir fikiran ini adalah satu
perkara, sedangkan menggunakan fikiran ini kedalam keadaan konkret dan setiap
bahagian pengkajian, ini adalah suatu perkara lain-nya pula”. “Ditilik dari
filasafah Dialektikal, sama sekali tidak ada apa-apa benda yang tetap tidak
berubah-rubah, yang mutlak dan keramat. Ia menganggap segala-gala benda yang ada pun terbawa alamat
pasti maut; dihadapannya selain dari proses-proses yang timbul dan lenyap dengan tidak
henti-hentinya, selain dari proses melambung tinggi dari peringkat rendah
sampai ke peringkat tinggi yang tak kunjung terhenti itu, sebarang benda pun
adalah tak dapat berdiri tegak, filasafah Dialektikal sendiri pun cuma adalah
pencerminan dari proses ini kedalam otak manusia yang berpemikiran”. Sebut itu,
ditilik dari Marx, Dialektik adalah suatu sains yang berkenaan dengan
hukum-hukum yang umumnya dari
gerakan dunia luar dan gerakan pemikiran umat manusia”.
Marx telah menerima dan memperkembangkan segi-segi yang Revolusioner
dari filasafah Hegel ini. Materialism Dialektikal “tidak memerlukan mempunyai
apa-apa filasafah yang menunggang
diatas sains-sains lain-nya”.
Filasafah-filsafah yang telah
lalu itu hanya tinggal “ajaran tentang pemikiran serta hukum-hukumnya, ia-itu
logik corak dan Dialektik saja”. Menurut pengertian dari Marx, bahawa berdasarkan
pandangan dari Hegel, Dialektik sendiri termasuk teori pengenalan yang disebut
teori pengenalan sekarang ini, teori pengenalan semacam ini sama halnya sayugia
secara meninjau sejarah objek-objek bagi
diri sendiri, mengkaji dan menggeneralisasikan asal usul dan perkembangan bagi
pengenalan ia-itu perubahan dari tidak mengetahui sampai mengetahui-nya.
Sekarang ini, konsep perkembangan, konsep Revolusi, hampir-hampir meresap sama sekali kedalam Conscience
orang-orang, tetapi ini bukan melalui filasafah Hegel, melainkan ialah melalui
jalan-jalan lain-nya. Namun,
konsep yang diajukan oleh Marx dan Engles yang berdasarkan filasafah Hegel ini,
adalah lebih keseluruhan dan kaya raya banyak daripada konsep evolusi yang
laris laku itu. Perkembangan seolah-olahnya adalah mengulangi tingkatan yang
telah sudah, akan tetapi ini adalah semacham ulangan lain-nya, adalah ulangan
diatas azas yang lebih tinggi (“penyangkalan dari penyangkalan”), perkembangan
bukan berjalan menuruti corak garis lurus, melainkan adalah menuruti apa yang
disebut corak skru; perkembangan adalah proses yang bercorak sprang, perubahan
dahsyat dan revolusioner; “terputus dari kemajuan ansor-ansor”; perubahan dari
kuantiti kekualiti; sebab musabab batin bagi perkembangan yang disebabkan oleh
saling pertentangan atau saling bentrokan berbagai kekuatan dan kecenderongan
yang berperan pada sesuatu benda atau yang menimbulkan peranan-nya didalam
lingkungan sesuatu gejala atau didalam sesuatu masyarakat; segala-gala segi (dan sejarah tak putus-putus menyingkapkan segi-segi yang baru) dari setiap macam gejala,
adalah ujud dengan saling bersandaran, mempunyai hubungan yang sangat erat dan
tak boleh dibelah bagikan diantara satu sama lain-nya, terbentuk menjadi proses
pergerakan dunia yang persatuan dan yang mempunyai hukum-hukumnya,—inilah
beberapa ciri istimewa bagi ajaran perkembangan yang lebih kaya raya (dari pada
lazim-nya) bagi isi kandungan Dialektik ini (tataplah surat Marx kepada Engles
tertanggal 6 January tahun 1868, antara lain beliau mengejek cara dibagi-bagikan
tiga bagian yang secara kaku dari Stein, Beliau menganggap bahawa adalah carut
marut jika mencampur adukkan antara cara dibagi-bagikan tiga bagian dengan
Dialektik Materialistik).
PANDANGAN SEJARAH MATERIALISTIK
Marx mengenali sifat ketidak tegasan, sifat ketidak
lengkapan, sifat keberat sebelahan usang sebab itu beliau mempercayai dengan
teguh misti “menjadikan sains sosial sesuai dengan azas Materialisme dan
mengubahnya dengan berdasarkan azas ini”. Sudah memangnya Materialisme pada umumnya
menggunakan ujud untuk mentafsirkan conscensis tetapi bukan kedalam kehidupan
masyarakat manusia, hendaklah menggunakan ujud masyarakat untuk mentafsirkan
conscensis masyarakat. Didalam “tentang kapital” jilid kesatu Marx berkata
“teknologi menyingkapkan hubungan aktif dari manusia terhadap alam semasta, menyingkapkan
proses produksi secara langsung bagi kehidupan manusia serta syarat-syarat kehidupan bagi kehidupan manusia dan
berbagai-bagai konsep rohaniah
yang ditimbulkan kerenanya”. Didalam pendahuluan untuk buku “Kritisism Ilmu
Ekonomi Politik”, tentang prinsip-prinsip pokok
dari Materialisme yang digunakan kedalam masyarakat manusia dan kedalam sejarah
masyarakat manusia, Marx telah membuat keterangan yang rapi dan teliti sebagai
berikut:
“Didalam produksi masyarakat yang diri mereka berhidup,
orang-orang diantara satu sama
lainnya berlansung dengan hubungan yang tertentu, yang semistinya, yang tidak
beralih menurut kehendak-hendak mereka
sendiri, ia-itu hubungan-hubungan produksi
yang bersesuaian dengan tingkatan tertentu dari perkembangan tenaga produksi
material bagi mereka.”
Jumlah total campuran umum hubungan produksi itu terbentuk
menjadi struktur ekonomi bagi masyarakat. Ia-itu azas realistik yang
disandarkan oleh bangunan atasan dari undang-undang dan politik untuk dibangunkan-nya dan
pula terdapat ideologi masyarakat yang tertentu untuk bersesuaian dengannya. Corak
produksi dari kehidupan material menentukan proses umumnya bagi kehidupan masyarakat,
kehidupan politik dan kehidupan material. Bukanlah Conscencis orang-orang yang menentukan ujudnya orang-orang,
justru kebalikan, adalah ujud masyarakat orang-orang yang menentukan conscencis
orang-orang. Ketika tenaga produksi material dari masharakat berkembang sampai
tingkatan yang tertentu maka ia pun timbul pertentangan dengan hubungan
produksi yang sedia berujud yang mana mereka selamanya berkembang didalamnya
itu atau pun dengan hubungan harta benda yang cuuma manifestasi disegi
undang-undang dari hubungan
produksi yang sedia berujud itu. Maka hubungan-hubungan itu dari corak yang mengembangkan
tenaga produksi telah berubah menjadi belenggu yang memberkas tenaga produksi.
Sampai ketika itu telah pun tibalah zaman Revolusi-Sosial.
Seiring dengan perubahan azas ekonomi, seluruh hubungan atasan yang raksasa
juga akan berlaku pengubahan dengan cepat atau lambat. Pada ketika menyelidiki
pengubahan-pengubahan itu, mistilah
setiap saat pun memperbedakan antara pengubahan material yang timbul disegi
syarat-syarat ekonomi bagi
produksi yang dapat ditunjukkan jelas oleh sifat kejituan sains alamiah itu
dengan bentuk corak undang-undang, politik, agama, seni sastra atau filasafah
yang orang-orang bersandarkan padanya untuk mengenali bentrokan-bentrokan dan berdaya upaya mengatasinya itu,
dikatakan dengan ringkasnya ialah, memperbedakan-nya dengan ideologi.
Justru sama seperti ketika kita memastikan sesuatu orang
tidak boleh berdasarkan pandangan-nya sendiri terhadap dirinya sendiri, ketika
kita memastikan sesuatu zaman pengubahan yang demikian ini juga tidak boleh
berdasarkan conscencis dari zaman ini. Justru kebalikan conscencis ini harus
dapat menuntut pentafsiran-nya dari dalam pertentangan kehidupan material, dari
dalam bentrokan-bentrokan yang
berujud diantara tenaga produksi masyarakat dan hubungan produksi”......
“Dikatakan secara umum, corak produksi Asia, corak produksi
zaman kuno, corak produksi feudal dan corak produksi borjuis modern, boleh
dipandang menjadi beberapa zaman evolusi bagi bentok corak ekonomi masyarakat,”
(sila menatap “Teori Kita Tentang Bahan-bahan Produksi
Menentukan Organisasi Pekerja” uraian yang ringkas dan singkat dalam surat Marx
kepada Engles tanggal 7 July tahun 1866).
Menemui pandangan sejarah materialistik, atau dikatakan
dengan lebih tepat dan saksama, mengembangkan dengan setegas-tegasnya
Materialisme, menggunakan Materialisme kedalam gejala-gejala masyarakat, lalu telah melenyapkan dua
kekurangan utama dari segala teori sejarah yang telah lalu. “Panduan utama”
atau mentafsirkan fikiran ini, telah menyingkapkan bahawa gelagat tenaga
produksi material adalah sumber akar dari segala-gala fikiran dan berbagai-bagai kecenderungan yang ada. Orang-orang sedemikian menciptakan sejarahnya
sendiri, akan tetapi niat orang-orang ia-itu Massa Rakyat ditentukan oleh apa,
bentrokan-bentrokan diantara
berbagai-bagai fikiran atau
pendapat pertentangan itu disebabkan oleh apa, bagaimana halnya jualah campuran
total dari semua bentrokan-bentrokan itu
didalam masyarakat manusia, bagaimana halnya syarat-syarat objektif bagi produksi kehidupan
material yang menyebabkan jadinya seluruh azas aktiviti sejarah dari
orang-orang, dan bagaimana pula halnya hukum-hukum perkembangan syarat-syarat ini, — Marx telah memperhatikan
segala-gala masalah ini dan telah
menunjukkan jalan menggunakan sikap yang saintifik untuk mengkaji sejarah,
ia-itu jalan mengkaji sejarah dengan persatuan yang amat sangat kusut-masai dan dipenuhi
dengan pertentangan-pertentangan tetapi
biar bagaimana pun terdapat hukum-hukumnya.
PERJUANGAN
KLASS
Dalam suatu masyarakat pendapat-pendapat sebagian orang saling bersentuhan
dengan pendapat-pendapat sebagian
orang lain-nya, kehidupan masyarakat dipenuhi dengan pertentangan-pertentangan,
didalam sejarah diantara berbagai-bagai bangsa,
diantara berbagai-bagai masyarakat,
serta dalam intern berbagai-bagai bangsa
dan berbagai-bagai masyarakat
senantiasa berlangsung Perjuangan-Perjuangan,
dan silih berganti dengan tak putus-putusnya antara periode perdamaian dan
periode reaksioneri, periode perdamaian dan periode peperangan, periode
pembatuan dan periode perkembangan pesat atau periode merosot, kesemua itu
adalah kenyataan-kenyataan yang
tarmaklum oleh umum. Marxisme telah menunjukkan satu punca tali pengusul yang
pokok bagi kita, supaya kita dapat mencari akan sifat hukum daripada keadaan
yang tampaknya kalam kabut itu. Punca tali pengusul ini ialah teori Perjuangan Klas. Hanya dengan mengambil jumlah camporan
total pendapat-pendapat segenap
anggota dari sesuatu masyarakat atau beberapa masyarakat untuk dikaji, baru
dapat membuat pemastian yang saintifik terhadap kesudahan pendapat-pendapat itu. Sebab musababnya terdapat
berbagai-bagai pendapat yang
bertentangan, adalah kerana berlainan-nya keadaan kehidupan dan syarat-syarat kehidupan
bagi berbagai-bagai Klass yang
dibagi-bagikankan oleh masyarakat. Didalam “Manifesto Komunist” Marx menulis
“setahap ini, sejarah dari segala-gala masyarakat
(dikecualikan sejarah komun primitif: keterangan tambahan yang kemudian
ditambah oleh Engles) kesemua-nya adalah sejarah Perjuangan Klass. Antara Rakyat bebas dan kaum hamba, bangsawan
dan Raayat jelata, tuan-tuan tanah dan hamba-hamba tani, guru-guru pertukangan dan
kuli-kuli asuhan, dikatakan
dengan ringkasnya ialah diantara kaum penindas dan kaum tertindas, tetap berada
dalam kedudukan saling berlawanan, dan menjalankan Perjuangan yang tak putus-putus, yang
ada kalanya tersembunyi, ada kalanya terbuka sedangkan setiap kali kesudahan Perjuangan jika bukan seluruh masyarakat
diubahkan oleh Revolusi, maka
adalah berbagai-bagai Klass yang
berjuang itu musnah bersama-sama sekaligus......
masyarakat borjuis modern yang dilahirkan dari dalam masyarakat feudal yang
telah lenyap itu, syarat-syarat penindasan
yang baru dan corak perjuangan yang baru untuk menggantikan yang lama. Akan
tetapi, zaman pada sekarang ini, ia-itu zaman borjuis, ada mempunyai ciri-ciri keistimewaan-nya, ia-itu ia telah
menyebabkan pertentangan-pertentangan Klas
jadi keringkasan masyarakat kian hari kian terpecah belah menjadi dua kubu yang
berlawanan, terpechah belah menjadi dua Klass
yang bertentangan secara langsung Klass
borjuis dan Klass Proletar”.
Sejak dari masa Revolusi besar Franchis, sejarah dari beberapa banyak negeri
Eropa telah menyingkapkan secara sangat nyata duduk perkara yang sebenarnya
dari peristiwa-peristiwanya, ia-itu Perjuangan Klass. Pada zaman restorasi di
Franchis (Thierry, Guizot, Mignet, and Thiers) tak dapat tidak mengakui bahawa Perjuangan Klass adalah kunci untok memahami
seluroh sejarah Franchis, apabila mereka menyimpulkan peristiwa-peristiwa pada ketika itu. Pada zaman sekarang
ini, ia-itu zaman borjuis telah mencapai Kemenangan
sepenuhnya, telah mendirikan badan-badan perbincangan
perwakilan, menjalankan kaedah pilihan yang luas (malahan adalah yang
merata-rata), mengelolakan akhbar harian yang murah dan lain-lainsebagainya,
dan zaman dimana munculnya gabungan kesatuan-kesatuan tuan punya perusahaan dan lain-lain sebagainya, telah dengan lebih jelas (walau
pun ada kalanya dengan corak yang sangat berat sebelah, “damai” dan
“konstitusional”) menerangkan bahawa Perjuangan Klass adalah tenaga penggerak bagi
peristiwa-peristiwa.
Didalam “Manifesto Komunis” tulisan Marx terdapat sepenggal
ayat yang menerangkan bahawa Marx menuntut sains sosial sayugia menggunakan
sikap objektif untuk menganalisa kedudukan yang terletaknya setiap Klass didalam masyarakat modern serta
syarat-syarat perkembangan-nya.
Sepenggal ayat ini ialah “didalam segala-gala Klas
yang berlawanan dengan borjuis pada masa sekarang ini, hanya Proletariat baru adalah Klass yang
paling Revolusioner tulen.
Segala-gala Klass lain-nya
kesemuanya akan kian hari kian merosot dan lenyap seiring dengan perkembangan
perindustrian-perindustrian besar,
sedangkan Proletariat pula adalah
produk dari perindustrian-perindustrian besar
sendiri. Klass-Klas lapisan
tengah, ia-itu pengusaha-pengusaha kecil
kaum usaha kerajinan tangan, dan kaum Tani,
mereka melancarkan Perjuangan
terhadap borjuis kesemuanya cuma untuk menyelamatkan hidupnya Klass lapisan tengah mereka yang
demikian rupa, agar terelak dari kelenyapannya. Oleh itu, mereka bukan yang Revoluioner, melainkan adalah yang
konservatif. Tidak hanya begini saja, mereka bahkan adalah yang reaksioner,
kerana mereka berdaya upaya cuma memutarkan roda sejarah supaya membalik
kebelakang. Jikalau mengatakan mereka adalah yang Revolusioner, maka maksudnya ialah
mereka telah berubah masuk kedalam barisan Proletariat,
maksudnya ialah apa yang mereka membela itu bukanlah kepentingan masa sekarang
bagi mereka sendiri, melainkan ialah kepentingan masa akan datang bagi mereka,
maksudnya ialah mereka telah mencampakkan pandangan yang sedia ada dari mereka
sendiri dan telah menerima pandangan dari Proletariat”.
Didalam banyak karya sejarahnya (lihatlah susunan tajuk
buku-buku tatapan), Marx telah
memberikan contoh tauladan yang cemerlang lagi mendalam bagi menggunakan
pandangan materialis untuk mengkaji sejarah, menganalisa kedudukan-kedudukan terletaknya
setiap klas lantas hingga kedudukan berbagai golongan atau lapisan dalam intern
dari setiap Klass, telah menunjukkan
secara tegas lagi jelas mengapa dan bagaimana dikatakan “sebarang Perjuangan Klass pun dalam Perjuangan politik”. Sepenggal ayat
yang kita petak tersebut tadi, telah menerangkan dengan sejelas-jelasnya, demi
menilai seluruh tenaga campuran sejarah, Marx telah menganalisa hubungan masyarakat
serta banyak keadaan dan pemandangan yang kusut masai dari tingkatan
peralehan yang mana dari suatu Klass
sampai kesuatu Klass lainnya,
dari dulu sampai masa akan datang.
Ajaran ekonomi dari Marx adalah bukti dan penggunaan yang paling
mendalam, paling keseluruhan, paling teliti bagi Marx.
Keterangan:
*Sumber dokumen
ini dari:
http://arie-widodo.blogspot.com/2013/08/ajaran-dari-marx-lenin-1914.html#more
Comments
Post a Comment